گروهی از دانشمندان شرکت سوئیسی Meteo Systems و موسسه ماکس پلانک در هامبورگ موفق شدند با استفاده از فناوریهایی که امکان کنترل آب و هوا را به انسان می دهند توفانهای مصنوعی شدیدی را ایجاد کنند.

بیشتر این بارانها در فصل تابستان بین ماههای جولای تا آگوست ایجاد شدند و حتی در برخی موارد بارشها به صورت تگرگ بود.

روزنامه نیویورک نیوز در خصوص اجرای این پروژه نوشت: این پروژه محرمانه با هزینه نزدیک به 11 میلیون دلار و با سفارش شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان امیر ابوطبی اجرا شده است.

روزنامه ساندی تایمز در خصوص چگونگی ایجاد این بارانها نوشت: این محققان برای ایجاد میدانهای ذرات دارای بار منفی در آسمان ابوظبی از دستگاههای "یونیزه کننده غول پیکری" استفاده کردند. این میدانها برای تشکیل ابر و در نتیجه تولید باران بسیار موثرند.

به گفته این محققان، این اولین بار است که انسان موفق شده است بدون نیاز به کمک طبیعت به صورت مصنوعی باران ایجاد کند.

روش دستکاری آب و هوا و ایجاد باران در ابوظبی

کارشناسان هواشناسی ایتالیا در این خصوص نظر دیگری دارند. این محققان در این خصوص توضیح دادند: "درحال حاضر به نظر می رسد که این باران سازی یک کشف مؤثر و متحولانه باشد اما باید به اطلاعات واقعی و با جزئیات دقیق مربوط به هواشناسی دقت کرد."

براساس گزارش لارپوبلیکا، این کارشناسان خاطر نشان کردند که بیش از 50 سال است که اخبار مربوط به دستکاری مصنوعی آب و هوا منتشر می شود که اغلب نتایج سر در گم کننده ای داشته اند.

این محققان افزودند: "کشورهای غربی از پایان دهه 70 این نوع آزمایشات را به دلیل کسب نتایج نامطمئن ترک کردند اما مسئله عجیب اینجا است که در دهه اخیر، اخبار موفقیت آمیز این آزمایشات همیشه از کشورهایی مثل چین، تایلند، روسیه و اکنون امارات رسیده اند و برای مثال هرگز اخباری از این قبیل از آمریکا که بهترین تحقیقات علمی درباره اتمسفر را دارد و باید مشکل خشکسالی در بسیاری از مناطق بیابانی خود را حل کند اعلام نشده است. در حقیقت در این کشورها هرگز اطلاعات فنی دقیق و شفافی از روش این دستکاریهای آب و هوایی منتشر نمی شود و همیشه تنها اخباری با تیترهای "ما این کار را انجام دادیم" منتشر شده و در ادامه آن یک سکوت طولانی حاکم می شود."




کارشناسان هواشناسی ایتالیایی با ذکر یک نمونه اظهارات خود را پایان دادند: "چند سال قبل روسیه و سال گذشته چین اعلام کردند که روشی را برای جلوگیری از بارش برف بر روی فرودگاهها پیدا کرده اند. این درحالی است که تنها 10 روز قبل هوایپماهای نیمی از نیمکره شمالی از نیویورک تا لندن به دلیل بارش شدید برف روی زمین ماندند. اگر این متد متحولانه واقعاً در دسترس بود شاید بزرگترین فرودگاههای دنیا میلیاردها دلار خسارت نمی دیدند و اگر روسیه واقعاً این فناوری را در اختیار داشت فرودگاه دوموددف مسکو نیز بسته نمی شد

/ 0 نظر / 6 بازدید